lördag 18 augusti 2007

Uppdatering

Okej, så en liten uppdatering skulle kanske inte sitta helt fel.. Inte för att det har hänt så jättemycket men lite kanske det finns att berätta om..

Så vi var i skolan igen i torsdags. Muffins-frukost! Hmm, jag kommer nästan sakna de där muffinsarna.. Käkade iaf två choklad o en citron (ja, jag hade ätit frukost innan, så det var mer som en förmidagsfika..). Man var tvungen att checka in igen, fast kön var inte alls lika lång som dagen innan så det var lugna puckar. P-Z tillbaka till rum PS-101. En sak som jag inte lade märke till på onsdagen var att de hade svart tavla! Det var längesen jag såg en sån... De visade en underbart ful powerpointpresentation med foton på gamla elever och pratbubblor som gav råd inför studierna. Sen var det en massa prat, varav jag hägde med på max hälften. De pratade o pratade o pratade o pratade. Först var det någon från skolan som pratade om typ registrering av klasser och sånt, och om man ville ta en fotbollsklass så skulle den ligga antingen någon tidig morgon eller på lördagen. Jag vill inte spela fotboll.
Efter det kom en försäkringssnubbe som hette Monique. Hon babblade en massa om att om man blev sjuk så skulle man göra si och så, men inte så och si osv. Blir man sjuk så ska man först o främst gå till skolans Health Center, för det är gratis. Och om man sedan behöver mer vård så skickar dem en till vart man ska. Men om man då råkar komma till en doktor som inte är inom "nätverket" så måste man själv betala 20% av avgiften (som är asdyr..). Utan man ska komma till en doktor som är inom nätverket. (Som om man nu kan bestämma det själv om man är dödligt sjuk eller skadad...) Emergency Room ska man bara till om man håller på at dö, inte om man har influensa. En massa siffror o betalningar hit o dit, o sen ska man faxa kvittot dit, o sen ska man ringa o prata med honom där o sen.. Ja typ. Helt enkelt ska man undvika att bli sjuk i detta underbara land.. Skulle man bli sjuk o dö så, om jag förstod det rätt, skulle försäkringen göra så att kroppen skickas hem till familjen.. Det är ju iaf bra!
Näste man var iofs också en tjej, som jobbade på Health Centret på skolan. Om man mår dåligt o är deprimerad o har hemlängtan o andra bekymmer så kan man komma in och prata med någon där. Ja, men det var ju bra. Gratis sex gånger per termin om jag förstod henne rätt. Och man ska inte vänta tills slutet av terminen för då inser man att man har varit lite knasig för att man inte har gått dit tidigare. På Health Centret har de också Men & Women Clinic. Det är bra, om man vill testa sig och så. Då kan man gå dit med sin pojkvän.
En sak som är viktigt är ju säkerheten! Det pratade Eric om. För att vara så säker som möjligt så ska man inte lita på någon. Och är det någon man tror är en galen massmördare som förföljer en, så ska man ringa skolans Security, så skickar de en vakt som är klädd i blått o gult (!). Följande saker ska man undvika att göra om man vill vara säker under sin tid i USA:
-Gå inte själv sent på kvällen, ha följe med en kompis, var än denne har parkerat sin bil.
-Låna inte ut din mobil till någon som vill låna den. Denne kommer att ringa upp sin egen mobil och sen har han ditt nummer och kan förfölja dig.
-Lämna inte din drink (om man nu får dricka), för någon kan hälla gift i den och sen dör du.
-Lämna absolut inte dator, mobil, iPod på bordet i t ex biblioteket om du ska gå o kolla på en bok två meter därifrån. Någon kan ta grejerna!
-Visst det är bra att man tränar, men spring för 17 inte samma runda, samma tid, varje kväll. För då kan någon uppmärksamma det och, ehm ja, mörda dej kanske? Med en rostig kniv...
Tjaa, sen var det två gubbar som berättade om hur man skulle göra för at registrera sig på olika kurser (vilket man slapp om man varit klok nog att välja IBS-proram) och hur ma skulle gå till väga om man senare ska transfera till University. Vilket inte jag ska göra. Så den sista en och en halv timmen var typ bortkastad tid. Fast jag hade ju inget vettigare att göra, så det var väl lugnt.. Till lunch fick vi pizza. Om man sedan var IBSare så kunde man gå, för vi behövde ju som sagt inte registera oss. Så jag tog bussen hem.

Jag kommer inte ihåg hur jag spenderade eftermiddagen.. Hm minnesluckor är inte bra.. Sen på kvällen så var det fest i lägenhet nummer 13. Det står klart och tydligt i reglerna för Verano att man inte får ha fest i lägenheterna. Iaf, de andra i min lägenhet gick dit. Sprit får man inte dricka om man är under 21, vilket nästan alla i min lägenhet är. Men de fick såklart tag i vin och sånt ändå, så de var nog lite lagom packade. Själv pratade jag med mamma i telefon, för första gången sen jag kom hit. De har varit i Norge, där det hade regnat o regnat o regnat o regnat. Därför kom de hem lite tidigare än planerat, vilket ju var bra. Så vi redde ut lite ekonomiska problem och sånt. Pratade fem kvart. Inte jag som betalade. De har börjat möblera om där hemma nu. Anders ska flytta ner till mitt gamla rum, han ska måla det rosa. Go Anders! Olle ska flytta ner till mammas rum (mitt gammelgamla). Mamma ska flytta till Anders gamla tror jag det var. Och sen ska Olles gamla bli TV- o gästrum. Toppen!
Det pågår en skogsbrand uppe i bergen, så lften är lite fylld med aska, vilket ju inte är så bra att andas in. När Corinne var på banken så sa de att det typ var röd flagg o så, så man skulle inte vara ute fr det var så farligt. Jaha, tack för att man får reda på det liksom.. Men men. I torsdags var det iaf väldigt kallt också, jag hade jeans och T-shirt och satt o frös när vi var i skolan.. Mysko..

Igår, fredag, var vi nere på stranden; jag, Victoria o Tini. Det var najs, jag tror jag fick liiiite färg. Alla klagar på at de är för vita, även om de typ är superbruna, jag hade varit jättenöjd om jag var så brun... Förhoppningsvis är jag på väg ditåt iaf. Jag tror vi låg på stranden i typ två timmar. Sen gick jag tillbaka mot bussen, handlade lite mat (färsk frukt o godis) och åkte hem. Igår kväll lagade jag mat för första gången sen jag kom hit; makaroner och pastasås. Jag har redan tröttnat på makaroner.. Ajdå... Vi har fått DVD-spelare från Kev, så vi tänkte kolla på The Notebook (som jag fick av Jonathan när jag fyllde år, tack), men den dumma DVD-spelaren ville inte läsa europeeisk regionkod :( Så det blidde inte så. Istället gick jag o lade mig, klockan nio.

Nu har jag varit i USA mer än en vecka! Känns som en halv evighet..

Idag verkar vädret vara soligt. Trevligt. Jag måste åka och shoppa lite (oh nej, stackars mig..). Har insett vad jag saknar mest av mina grejer där hemma: shorts o trekvartisar. Smart som jag är har jag med mig ett par shorts (plus ett par träningsshorts) o ett par trekvartisar. Två par leggings o tre korta kjolar, men herre guuuuud. Jag måst typ köp fler shorts. Ska nog göra det idag. O flingorna börjar ta slut.. Annars blir det väl ännu en slappedag.. :o)

2 kommentarer:

Öhrns sa...

Hej Cissi. Ditt rum är nu helt tomt. De har fått städa och tvätta i timmar eftersom de inte har fått komma in tidigare. HAR DU INTE STÄDAT DITT RUM SJÄLV?
Nu får du i alla fall göra det.
Sköt om dig /

Jonthe sa...

Jag funderade... om man springer samma joggingrunda flera gånger och blir uppmärksammad och mördad av någon med rostig kniv... gäller försäkringen då eller har man varit oförsiktig och dom anser att dom inte vill beskosta transporten av kroppen. Hmm... djupa tankar.
Åh, föresten! Åker man hem i kista eller liksäck? Fråga om det nästa gång är du snäll. :-)