måndag 13 augusti 2007

Höga berg och djupa dalar...

Jag hade faktiskt förväntat mig att SB skulle vara platt... Som Skåne.. Det är det inte. Bergen finns överallt. Vilket ger mig en ännu mer exotisk känsla.
Jetlaggen har börjat släppa nu, märkte jag när jag vaknade kl sju och insåg att jag var trött. Gick upp ändå, man får ju passa på när man har tid att prata med sina vänner på andra sidan jorden. Och läsa bloggkommentarerna, som tyvärr inte är så många än. Jag ber om ursäkt för att jag inte har lärt mig mitt tangentbord än, självklart menade jag kort och inte kor, Anna! Well, när jag så lämnat sängen och skulle göra mitt morgonbesök på toaletten (sluta läsa här om du är känslig) så gick den inte att spola. Eller asså, den typ hade tappat sugen, så det kom mer och mer vatten, men sen spolade jag igen och då funkade det. Mysko. Fråga mig inte varför jag skrev om det, det är inte det mest väsentliga som har hänt under dagen om man säger så.
Vi skulle ta bussen till skolan tjugo över tio, men när vi i god tid gick mot busshållsplatsen (tio minuter innan) såg vi bussen åka iväg... Seuck (som Andreas brukar säga).. Så det var bara att vänta.. På bussarna i Santa Barbara får man ingen växel, om man skulle råka ha för mycket pengar med sig. En dollar och tjugofem cent. Har man bara en femdollarsedel t ex så får man offra den.. Vi hade jämna pengar dock... Sen var vi tvugna att byta buss på Transfer Center, till 5:an eftersom buss 16 inte går på sommaren, varpå vår granne säger: "Men, här är det ju sommar året om". Busschaffisen på 5:an gillade faktumet att vi var från Sverige o babblade på ända tills vi skulle gå av...

Frå busshållplatsen var allting jättebra skyltat till hus IE, där skyltarna på dörren och faktumet att det fanns en staff som snackade svenska visad att ja, det är rätt många svenskar här. Incheckningen gick bra, det gjorde inget att jag inte had fått mitt student ID från IBS. Vi gick och fixade våra ID-kort i receptionen, och för en gångs skull blev mitt kort ganska bra...Via cafeterian tog vi oss sedan ner på vägen som gick längs stranden. Utsikten från skolan är uuuunderbar!! Åt ena hållet: Typ hela stan med bergen i bakgrunden. Åt andra hållet: Haaaaav. Vädret var som vanligt perfa! Blå himmel och lagom varmt eftersom ugefär varannan vindpust var lite svalare. Vi käkade på en restaurang med en ananas-fontän. Jag är glad. När vi satt där och åt (sjukt god pizza med ost, svamp, kyckling o vitlök, var det en familj som gick förbi på rottoaren utanför - med en mops!!! Otto, jag saknar dig massamassamassa!!!! Efter maten, som alla var nöjda med, delade vi på oss, och jag, Elin, Stina o Maria gick inåt stan. Men snart gick Maria o Stina på sitt håll och jag och Elin gick igenom State Street och kollade in vad de had för kul grejer. Jag köpte lite blovk o pennor o häftapparat o sånt, sen hittade jag min nya favvoaffär! Pacsun. Sjukt snygga kläder! Och jag lyckades avhålla mig från att köpa ngt! Gud vad jag är duktig. Hittade också en komplett rosa affär. Helt sjukt.. Det tom luktade rosa... Köpte Ben & Jerrys glass i bägare. Halfbaked och Banana on the rum. Halfbaked var okej, men ren Cookie Dough är bättre! Hittade en bokaffär, där jag, äntligen, kunde beställa Spiral och Loop (fortsättningarna på Ring). Så nästa vecka kan jag hämta dem, så jag har något att läsa efter HP. Köpte kalender också. Lila med katter.

Vi fortsatte att gå, men nu började vi få ont i fötterna, inte bara skoskav (hade en stor blåsa på vänster häl i morse, så går det när man har nya skor..). Så vi tog bussen en bit längs State Street och vi hade ingen aning om var vi var. Sen såg vi köpcentret som ingen av oss varit på men som jag av någon anledning kände igen. Så vi hoppade av och gick in i en skoaffär där jag köpte flipflops och vi hittade en karta. Det visad sig at det inte var speciellt långt hem. Så vi gick i några affärer (pacsun igen) och hittade sedan telefonaffären, där alla mina lägenhetskompisar köpte refillkort igår. Tjejen i kassan tvivlade på att min Sony Ericsson skulle klara av ett amerikanskt kort. Daaaaah, den är svensk. Och självklart klarade Benny denna svåra bedrift. Så jag skulle betala de 25 dollarna som jag laddade kortet med. Hade smsat mamma om jag skulle välja credit eller debit. Credot svarade hon. Så det svarade jag också. Då sade de att det var att jag får hem en räkning. Jag ska ha ett allvarligt snack med min mamma.

På vägen hem villade vi bort oss och har nog gått väldigt mycket alldeles för långt i onödan. Dagens motion. Nu är jag astrött i fötterna. Min rumskompis har anlänt. Falskt alarm, hon var tyska. Heter Tini, eller något sånt. Verkar hur trevlig som helst! Najs! Nu ska jag sova. Hej

5 kommentarer:

Anna sa...

Nice blog, ja!
Hälsa tyskan! Kan hon kinesiska?
Så ni får ingen växel tillbaka på bussarna?? Det är ju helskumt.
Vad kostar Ben & Jerrys glass?

Sov gott!

Jonthe sa...

Skitskumt med bussarna. Annars verkar det ju vara en riktigt härlig stad. :-)

Anna sa...

Och Cissi, du måste lägga upp foton!!

Maria sa...

Låter som du fått en helt underbar start på ditt nya liv over there :-)
Det känns hela vägen upp hit till civilisationen att Danmark...f'låt...jag menar...öhh...Skäne inte är sig likt utan dej.

För övrigt håller jag med Anna. Pictures please!
Kramar

Sinem sa...

Lääääängtar tills jag ska komma! Komemr bli sjukt najs =D