fredag 26 oktober 2007

Skåne i mitt <3

Får ni någon gång lust att höra skånsk skönsång (och har tröttnat på min..) så lyssna lite på Smen's Baglomma. Sjukt najsa låtar, med helt uuuuunderbara teter :P Haha, man har iallafall inte tråkigt! Nedan finns texten till Dialektvisan, en låt med ett viktigt och mycket djupt budskap!

Jag föddes i Skåne, under sol och måne
Jag fick tidigt min dialekt
Jag trodde att
ölla, sa bysor och böllar
Och håsor, det lät ju rätt käckt

När jag blev äldre och reste i Sverige
Sa folk att mitt språk var suspekt
Och det skar som en kniv in i märgen
När dom
grina åt min dialekt

En skåning, en skåning, från Göingeskog
Av denna natur kan jag aldrig få nog
Stockholmarna kallar mig fåne
Men jag vill leva och dö här i Skåne!


Uti Sollentuna, där såg jag en nuna
Jag tyckte jag kände igen
Jag nöp han i nacken, han vände på klacken
Kan ni tro det var en gammal vän

Jag sa: -Har du blitt Stockholmsbo, du?
Han svara men det lät inte rätt

- Ja, jag har bott här i nästan ett år nu
Jag sa: - Va fan har du bytt dialekt!?

En skåning, en skåning, från Göingeskog
Av denna natur kan jag aldrig få nog
Stockholmarna kallar mig fåne
Men jag vill leva och dö här i Skåne!


Men en sak är klar, var du reser och far
Är dialekten det bästa du har
För om du vill bli nådd och riktigt förstådd
Så skärper du bara ditt tal

Men fortsätter folk då och trilskas
Och vägrar förstå vad du sa
Ta då fram dialekten och ilskan
Och be dom att
kyss mi där baog

En skåning, en skåning, från Göingeskog
Av denna natur kan jag aldrig få nog
Stockholmarna kallar mig fåne
Men jag vill leva och dö här i Skåne!


Om du, av någon okänd anledning (visselvissel), känner dig träffad: oroa dig inte, tycker om dig iaf! ;O)

1 kommentar:

Anna sa...

Jag tyckte det var en jättebra text. Kände igen mig i den...