onsdag 3 oktober 2007

Cliffhanger!

Tihi.

Ordet cliffhanger kommer från tiden innan TV fanns(!) och folk gick på bio när de ville se rörliga bilder. Då visades typ tre filmer i rad om jag förstod det rätt (kan ha somnat), varav en var en så kallad serial (inte cereal som alla trodde först, någon frågade om han menade "Lucky Charms"..). Typ som en nutida TV-serie, fast 10 minuter lång (som serierna i Bolibompa!). Ett exempel på en serial var Perils of Pauline. Varje avsnitt slutade alltid med att Pauline befann sig i en något knivig situation, till exempel hängande över en klippa (hanging over a cliff). Dessa avslut blev så kända att de myntade uttrycket: Cliffhanger. Så nu vet ni det! I en tvåtimmars film ska det finnas ca 11 cliffhangers, en var tionde minut, i slutet av varje sekvens (grupp av scener). Så är det med det!

Får jag fråga en allvarlig fråga? VARFÖR har ingen informerat mig om att Svensson Svensson sänds på svensk TV igen!?!?!?!??! Som en ovetande själ klickade jag mig in på SVTs hemsida i morse för att kolla på nyheter angående Melodifestivalen. Chockad blir jag när jag ser att Svensson Svensson SÄSONG 3 sänder sitt tredje avsnitt ikväll.. Laddar ner (förlåt..) de tre första avsnitten och börjar kolla på dem. Inser att de flesta skådisarna är desamma, utom Lina.. Snyft.. Synd.. Men shit vad SS är roligt! Av bara farten laddade jag ner (sorry) säsong 1 också! Haha många sköna skratt! Me love Svensson Svensson!

Ikväll var Elin här. Vi köpte Ben & Jerrys och hade filmkväll. Dvs jag visade henne en massa filmer som jag gjort och varit med i :o) Det börjar bli ganska många.. Jag råkade visa henne julavslutningen också.. Och se den själv.. Det är ju nästan pinsamt hur nervös jag är, inte något av det jag säger förmedlas med stabil röst. Särskilt inte sången.. Gräsligt. Men bra filmat!

Jag köpte mig en street map över Chicago, med alla transportsystem osv så att jag inte ska villa bort mig i gangsterstaden på fredag och lördag. Det hade ju inte varit jätteroligt kanske.. Men nu är det problemet förebyggt av min goda planeringsförmåga och ett inplastat virrvarr av gator som ska stoppas ner i den enda ryggsäck som blir mitt bagage.

Nu ska jag kolla på tredje avsnittet av SS! Det går att se på SVT.se om man har RealPlayer! :D

4 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=fEFsBF1X1ow&mode=related&search=
Bra låt och en liten historielektion nu när du ska till Chicago, Il. Hoppas du får det trevligt!

Anonym sa...

Du tror inte att jag poängterade det med flit? =)

Kan man se Svensson Svensson på SVTs hemsida? Herregud, måste ladda ner Real Player, pappa deleatade senaste inspelade avsnittet hemma... GRRRR

Anna sa...

Nu har även jag hittat hit och plannerar att dyka upp här reglebundet. Du kan även kolla in mitt liv på

http://www.admanta.blogspot.com

Anonym sa...

hoho nej men ahr du blogg CECILIA:D...ska länka!0) puss