torsdag 11 oktober 2007

2 månader..

Ja, det är inte klokt.. Fast den andra månaden gick inte lika snabbt som den första. Elin räknade ut att hon åker hem om 10 veckor.. Läskigt.

Haha, jag läste minsann Helens blogg och fick orden svart på vitt: Det snöar i Sverige! Inte för att jag inte saknar vinterjacksmys och höst/vinter-mörker ibland, men jag kan inte låta bli att småle lite när jag läser om snökaos-varning och tittar ut genom fönstret för att se solen och tänka att ja, i helgen ska jag sola vid poolen.

Igår kväll filmade vi Peters film, äntligen den sista i vår grupp. För detta projektet. Om ett par veckor börjar projekt nummer 2; en tre-minutersfilm. Kan bli kul. Kan också bli drygt. Den här veckan har vi redigerat våra enminutare. Idag var det okej, jag satt och jobbade med annat eftersom jag typ är klar, men i tisdags fick vi beskedet att vi alla fyra skulle sitta vid EN, gemensam, dator och HJÄLPA varandra att redigera. Ehm, va? Samarbeta? Nä, men det hade varit en sak om vi hade gjort en film tillsammans men nu gör vi ju vars en..

Jaja, när jag kom hem igår kväll iallafall (halv tolv typ..), så satt Stina o kollade lite grejer på youtube. Sen satt vi i säkert en timme o nostalgikollade på Aquas musikvideor (Barbie Girl och Doctor Jones), lite Potter Puppet Pals, Knappnytt (Darin) och lite parodier.. Haha, har ni sett Sagan om de Bannlysta? Parodi på Sagan om ringen. Extremrolig. Check it out!

Idag skulle jag sitta kvar efter skolan och redigera hade jag tänkt. Packade ner Kurt (min svenska hårddisk) och datorn och var väl förberedd. Trodde jag. Kommer till skolan och inser att jag glömt min strömadapter (så att jag kan använda svenska kontakter..). Frågar runt alla tänk/otänkbara, men hur vanligt är det att folk går omkring med en sån i fickan? Svar: Inte så vanligt. Kom dock på att Elin kunde ju ta med sin, eftersom hon började senare än oss. Sure! Hämtade den av henne innan hon började. Det var en sån där stor kloss som inte bara omvandlar instickspluggarna (hm ord?) utan även strömmen typ, så att man t ex kan använda en svensk hårtork eller så. Pluggade i den och försökte trycka i min datorladdare. Det gick lite halvt, men den laddade iaf. Glappigt, men dock. Kunde sitta och jobba en dryg timme utan att batteriet dog och det var ju huvudsaken, inte att datorn blinkade hela tiden för att den laddades/laddades inte.
Efter en stund kom Corinne och undrade om jag kunde hjälpa henne med en läxa. Sure. Tänkte packa ihop mina grejer, hjälpa henne, och sedan gå tillbaka. När jag pluggade ur laddaren var adapterklossen brännhet. Jag skojar inte, jag kunde inte bära den med mina bara händer.. Jag lade också märke till att det rykte lite och att det började lukta liiiite mysko. Skyndade ut ur datorlabbet och jag, Corinne och Stina placerade adaptern (även kallad bomben) på säkert avstånd från oss. Efter filmningen, tjugo minuter senare, var den fortfarande brännhet. Det luktade ÄCKLIGT. När Elin kom hade den hunnit svalna något och vi tog med den till downtown och lämnade in den på radioshack. Gubben sade att det är möjligt att skolan har högre strömstyrka än Elins hemkontakter (där hon använt den sen hon kom hit). Suck, jävla amerikaner, ska bara krångla. Vad är det för fel på att ha samma strömstyrka överallt? Jag köpte en ny adapter till Elin iaf. Och jag ska inte låna den..

Ikväll var vi ute och åt med Elins släkting från Sacramento och hennes arbetskompisar. 6 tanter. Himla skoj faktiskt. Elins släkting bjussade. Väldigt vänligt med tanke på att notan för oss tre landade på 127 dollar, exklusive hennes vin.. Woooooh. Helt sinnes.. Men extremgott! Vi åt på en restaurang som serverade enbart ekologisk mat. Organic food. Jag åt halibut (hälleflundra?) med potatismos. Muuuuums. Till efterrätt delade vi tre på en chokladkreation och en Creme Brulée med smak av lavendel. Intressant och himmelskt gott. Alla rätter var mycket artistiskt upplagda, men jag hade inte kameran med mig. Jag beställde även en Organic Cola, som inte smakade som vanlig cola utan hade en mysterisk bismak. Som vanligt när jag dricker kolsyra fick jag hicka. Jag hatar hicka. Det konstiga är Elins släktings botemedel. Hon sade bara: "Cecilia got the hickups, let's all watch her and wait for the next one." Och det funkade!!!
Efter maten, med notan, fick man ett litet fat med ingefära för att hjälpa matsmältningen. Jag vill ha pepparkakor..

Imorgon ska jag och Elin redigera i skolan, fast vi egentligen är lediga. Jag ska ta med min egen adapter, som har funkat i skolan innan.. Jag hoppas att jag klarar mig igenom hela året utan att behöva sjunga:

Hela skolan står i lågor...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Apelsin-tv tror jag något Erik Fichtelius kom på, men jag är inte säker. Det är i alla fall ett ord man använder sig av här ganska mycket. på skoj och på allvar.

Anonym sa...

Haha, lyckliga du som bara hade isönder adaptern...
Min käre far hade en laddningshistoria till kameran han en gång hade... Det gick att ändra strömstyrkan, men eftersom den bara passade till kameran så stod den ju alltid på samma... trodde jag och brände sönder kameran...

Jonthe sa...

Här nere i skåne är det fortfarande vackert höstväder med sol och runt 7-14 grader varmt och blå himmel.:-)
Men uppåt landet finns det säkert snö. :-P
Annars är allt som vanligt här i Swerige, björnar dödade två jägare, Ebba von Sydow bråkar på stureplanskrogarna och stippande bönder gör succé. :-D