måndag 17 september 2007

En låååååång dags färd mot natt..

Jag fattar bara inte hur den längsta dagen (är hemifrån minst 13 timmar...) kan vara den absolut roligaste... Men så är det. Idag har varit bättre än vanligt. Cinematographyn var intressant, för vi snackade: Komposition!!! Yaay, min favvis! Så nu har vi fått en assignment där vi ska filma komposition :D Skoj ju! Till skillnad från exponeringsshit och vitbalans.. Så jag och Adam (min cinematography-buddy) ska filma onsdag morgon. Vi fick tillbaka vår Reference Book, ni vet med fotona. Jag fick A. :D Surprise! (Woops, var jag självgod och oödmjuk?) Öppnar pärmen och det sitter en postit-lapp som säger: "A Good!" Jaha, tänkte jag, jag gissar att det var många som fick samma sak. Råkar kolla på snubben bakom mig: F. Oooops.. Stina och Corinne fick C, för att de inte skrev bildtexterna på datorn (fast det stod ingenstans att vi skulle det, jag vara bara övermabitiös som vanligt..). Pratade med en kille som hette Kevin. Han bara: "I got an A, so that's great." Jag bara: "Hm me too!" Vi bytte o kollade på varandras. Han fick A -. Sorry.. Men ibland betalar det att vara överambitiös!

Editingen är bara sååååååååå tråkig.. Jag vill inte göra bilreklam... Och jag lär mig ingenting... Den ska iaf va klar till på onsdag så det blir att jobba imorrn kväll. Imorrn på dagen ska vi filma min hattfilm. Det ska bli skoj! Jag var på skolan igår (söndag) o stillbildsfotade lite ur mitt storyboard för att se hur jag ville ha det liksom. Stinson föreslog att vi skulle göra det och det visade sig vara en utmärkt idé! Lärde mig mycket på det. Jag ska filma i en backe som leder upp till skolan och som är bilfri. Igår var den ganska folkfri också eftersom det var söndag. Hittade ett perfekt ställe så jag kunde filma uppifrån och ner på vägen, svårt o förklara men det blev snyggt! Tog lite snygga markbilder genom att lägga kameran på...marken. Vid två tillfällen var jag tvungen att lämna kameran, eftersom jag själv behövde vara med i bilden. De bilderna blev de bästa. Tyvärr var mitt teleobjektiv lite för tungt för att hållas uppe av kamerahusets vikt, så jag fick stabilisera det med min mobil eller ena sko... De få personerna som kom förbi kollade konstigt på mig, en av dem gav min hatt en komplimang. :)





Jag har insett att jag nog välsigt gärna vill ta en fotokurs i vår. Elin vill det också. Vi ska kolla upp hur mycket det kostar och om vi möjligtvis kan ha det som ett av våra individuella val, eftersom foto och film liksom hänger ihop. Annars får jag la plugga foto på folkis någon gång i framtiden. Känner kunskapsbrist vad gäller tekniken. Mm.

Läxa till idag i Screenwritingen var att skriva de 6 C:na om ens briljanta idé för en tvåtimmarsfilm. Plus titel. Min titel e så himla bra! Filmen handlar om en nästan blind liten tjej som vill hitta sin riktiga mamma (hon bor i fosterfamilj) genom att söka in till en konstskola där hennes mamma ska gästjobba i en månad. Details come later. Well, namnet är: Out of sight. Så jäkla klockrent! Shit vad bra jag är på att tänka på namn som har många betydelser. :o)
Vi fick tillbaka vår filmloggsassignment. Jag fick: Excellent work here. Very thorough (fulländad typ) and succinct (koncis). Shit vad jag är bra! Jon säger att om vi vill bli bra på att skriva filmmanus (tja, why not?) så ska vi läsa ett manus i veckan. Jag började med Good Will Hunting (två veckor, men inklusive filmlogg). Förra veckan blev det Se7en (sju dödssynderna (frosseri, girighet, lust, högmod, lättja, avund o vrede - sorry I'm a bit of obsessed)), verkar va en bra film! Iaf var manuset bra! Någon som vill föreslå en film jag inte sett men som är bra och som jag kan läsa manuset till under ceckan som kommer?

På vägen hem hamnade vi på McD eftersom de har rea på måndagar. En BigMac kostar 1 dollar. 7 spänn. För en hamburgare. Inte undra på att de är feta alltså.. En av de svenska killarna var sjuk o bad de andra köpa med hem till honom. Fyra BigMac, fyra stora pommes o en läsk. Killen är stor (inte tjock) och sportar mycket, då får man äta så mycket..
På vägen hem snackade jag lite med en tjej som bor här som jag inte snackat med så mycket. Micaela. Från Göteborg. Hon pluggar ljud. Jag hatar ljud. Jag hatar ljud till film. För det vill aldrig funka. Aldrig. Bra att det finns folk med såna intressen också...

Jag vill meddela alla att Jonathan har skapat ett forum för alla kompisar! Diskutera vad du vill; utbildning/jobb, film, foto mm mm. Det är till för just dig! Come on, it's the new modefluga! Om ett tag kommer alla va med o då känner du dig bara dum som väntat! Så bli medlem redan idag på http://spoke.do-talk.com/!

Som sagt, filmdag imorrn. Interesting. Corinne ska också filma. Hennes film handlar om en snubbe som sitter i kafeterian och blir mobbad. Sen tänker han att han slår ner alla med basebollträ och skär halsen av sig själv. Jag hoppas inte någon ringer polisen när hon går lös i kafeterian med ett basebollträ :P Ska bli kul! Jag har lovat att va med i Stinas film. Jag ska bli friad till. Sen ska vi kramas. Kul va? Av någon anledning påminner det mig om Love Hurts, vårt första projekt i tvåan. Sorry nu kommer lite nostalgi igen: jag, ale, petra o danne gjorde en mysko film där jag ser ut som ett fån, men vi använde många vinklar och inventade begreppet "Alefejs". Även kallat Extreme Closeup. När vår lärare frågar vad en sån här bild kallas vill jag bara svara; "Oh, it's an Alefejs!" Det gör jag inte. Något annat smartass svarar ECU. Correct! Well, anyway, Jesper o co. gjorde annonskärlek, extremt bra movie! Jonthe o co. gjorde stumfilm. Extremt ännu braigare movie! Haha, måste kolla på den någon dag! Projektet följdes av jakt/väntan. Vår permobilfilm ägde som f****n! Särskilt Dannes "Vet du vad klockan är?" Jag skulle kunna ta upp ett helt inlägg med bara filmnostalgi från gymnasiet (som piratreklam, julmusikaler, andy warhol, tomtereijs, ales morgonstunder, petra psycho (har någon den filmen?), dödssynder (igen!), eller vad sägs om innebandy och studioprogram om dagens ungdom??) men jag känner att detta börjar spåra ut så jag ska nog fokusera på att gå och lägga mej. Gonatt!

5 kommentarer:

Jonthe sa...

Puh! Låter som om du har fullt upp nu för tiden. Jag har iaf ändrat tillbaka färgerna på Spoke.
tar tacksamt emot alla förslag på forumrum föresten. Ett medelande till alla som läser detta. :-)

Jonthe sa...

Ale är nu med på Spoke och startat en ny tråd. Han har till och med fått en rank som Mikroskrivare. :-)

Anonym sa...

Grattis till A:et /eiet/.
/Jesper som var nära på att få en kastanj i huvudet för en stund sedan...

Anonym sa...

Haha, grattis grattis! Vi visste att du skulle äga dem^^
Den sista hattbilden tyckte jag var cool btw...
Nu ska jag joina forumet!

Anonym sa...

*skratt* gymnasienostalgi är något av det bästa som finns... minns att jag en gång fick Anna överkörd av en stadsbuss i en film, det var tider det. För att inte tala om "Dead students not walking"...

Grattis till A:et! Är nyfiken på hattfilmen...