lördag 15 september 2007

Dagens grattis!

Grattiiiiiiiiiiiiiiiiiis Sinem!!!! Idag fyller Sinem 19 år. När man är 19 år händer det inte så mycket, men det kan ändå bli ett väldigt spännande år! T ex ska du ju komma hit! Mycket spännande..! T ex ska du VIa i Var Glad-spexarna! T ex ska du plugga på The University. Till exempel. Saker som du iofs hade kunnat göra om du var 18 också, men det som är bra med att vara 19 är ju att du är ett steg närmare 20 (systemet..)! Så nu ska jag sjunga lite. Tänkte lite på vad jag skulle välja för sång och det får nog bli en liten nostalgikick (iaf för mig..woops..) från Lotta på Bråkmakargatan:

Vad är det för en dag?
Är det en vanlig dag?
Nej, det är ingen vanlig dag,
för det är Sinems födelsedag!
Hurra hurra hurra!


Grattis även till Katrine, som fyller 20 och är lovad av sin värdmamma att få typisk dansk mat idag. Dansk mat? Pölse? Vi var ute och käkade igår, för att fira. Först på någon blandad restaurang typ, och sen B&J till efterrätt. Det var gott!!! Men dyrt.. Jag har börjat känna mig slösig, och pallar inte med det sparande studentlivet.. Jag hoppas det där går i vågor.. Har ju trots allt bara varit här i fem veckor..

Jag var även hemma hos Elin igår, skulle hjälpa henne med Cinematography-läxan. Och hälsa på hundarna(!!!). Tre supersupersöta mopsisar som bara får mig att sakna Ottski ännu mer.. En svart (pappan) (Duke) och två beiga (mamman och sonen) (Chloe och Jake). Underbara! Det som är jobbigt med mer än en hund är att de fightas om uppmärksamheten. Ibland så mycket att de börjar slåss.. På blodigt allvar.. Fram med vattenslangen! Läskigt iaf.. Men som sagt, underbara!

I torsdags fick jag en komplimang av min professor.. Vi var ute och filmade närbilder i våra grupper, för att sedan analysera i klassrummet. Stinson körde upp bilderna på projektorn och snackade om varför de var bra eller varför de inte var bra. Vår grupp fick både grymt bra bilder och exempel på hur man INTE ska ta en närbild. Ja, iaf, så hade vi filmat alla i gruppen, för det var svårt att hitta objekt (surprise!). Stinson pausade bilderna och sen fick man sitta och stirra på en closeup av sig själv i några minuter.. När han stannade min bild pratade han om att man nog inte riktigt ska komposera så att hatten tar upp halva bilden men annars är exponering o kontrast o blablabla jätebra. Avslutas med:
- Who is this on the picture? Someone in the class?
Varpå jag lite försiktigt räcker upp handen...
- You look really good in front of the camera. It makes your eyes stand out."
Ehm..tihi..?

Den här helgen har jag försökt sova. I torsdags kväll (när de andra var borta på fest) gick jag och lade mig halv tolv och ställde klockan på elva, för att hinna till Elin i tid. När vaknar jag då? Halv åtta. Ehh, nej tack. Somnar om. Halv nio. Come on.. Halv tio då. Okej, pallar inte mer. Halv tio. Samma sak idag, ställde klockan på elva. När jag vaknar? Halv sju... Eh, va!? Tini och Simona är i LA så jag har rummet för mig själv och vaknar halv sju... Well somnar om och vaknar halv åtta. Nej. Kvart över nio gick jag upp. Suck.
Det är helt sjukt hur mycket jag drömmer när jag är här. Sen jag har kommit hit har jag drömt om allt möjligt mysko, tyvärr kan jag inte ge konkreta exempel men det är blandningar av vad som händer här och vad som händer hemma och vad som hände på Lovewell och vad som hände på gymnasiet. Och så vidare. Mysko.

Stina har köpt Grey's Anatomy säsong tre. :D Jag ska börja på avsnitt 17 nu. Jag lånar hennes dator, hon lånar min cykel. Bra byte! Boxen kostade 60 dollar.. Sjukt.. Jag känner dock inte dåligt samvete för att jag lät henne köpa den. Stina har 8000 att röra sig med i månaden. Jag har 3. Lite skillnad..

Jesper har skickat låtarna till Billy Elliot - The Musical. De är riktigt bra! Även om mellansnacket är på brittiska. Elton har skrivit dem. Jag gillar Elton, han är bra. Bra låtar.. Just nu: Electricity. Good good.

And then I feel a change
Like a fire deep inside
Something bursting me wide open, impossible to hide
And suddenly I'm flying, flying like a bird
Like electricity, electricity
Sparks inside of me
And I'm free, I'm free

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det som är riktigt priceless i den låten är gordieuttalet av "ear"
"It's like that there's a music playing in ya'/ea/". Inte korrekt transkriberat but you get the point.
Jesper, som måste kunna göra det korrekt om tre veckor...

Sinem sa...

Tack för sången =D

Jonthe sa...

Tja... 19 är ju inte direkt 20. Men det var ju alltid nåt. :-P
Önskar att jag har 3000 att röra mig med per månad. Jag är bara en fattig liten typ som lever på drömmar... eller nåt.
Jesper! Varför inte starta en blogg? Hade varit kul o läsa. Tror jag.. haha.
Föresten täntke jag starta ett forum där alla som känner alla kan snacka o skriva med varandra. Men jag vet inte vad det ska heta... förslag?

Cissi sa...

Titta Jesper, det är inte bara jag!
Hm inga namnförslag men är sjukt på!

Jonthe sa...

Håller på och jobbar med ett forum nu... Heter Spoke (går ju o ändra) Ganska mycket o lära sig o rätta till efter eget tycke. Men snart så kommer den vara igång på staplande ben. Kolla in det lilla den e nu på www.spoke.do-talk.com :-)