torsdag 7 februari 2008

Skoltidningar

Idag var jag på möte för skoltidningen. The Channel. På vår fotolketion i tisdags var det två representanter som sade att de behövde fotografer. Kul tyckte jag; bra med erfarenheten och träffa nya personer och något att skriva i sin CV (som jag måste få klar innan jag åker härifrån så jag kan söka jobb när jag kommer hem...). Vad de inte sade var att det var del av en kurs som heter Journalistik 121 eller något sånt.. Dvs man måste registrera sig för kursen - och betala... Hm njae.. Fast det kändes lockande så jag har börjat fundera om kanske inte bildjournalistik vore något ändå... Måste prata mer ingående med dig Helen.. Det får isåf bli om 1,5 år.. Får väl se hur livet flyter fram tills dess...

Jag var dessutom inne på Vipans hemsida (man kan lyssna på ljudet av en tofsvipa.......) (fronter fungerade dåligt i söndags......) (martinez har rakat huvet.....) för ett tag sen och såg bl a att man kan läsa skoltidningen Viper (Go Nina!) på nätet. Wow liksom. Kollade intresserat in första numret 2007. Om superhjältar. Jag gillar layouten - enkel men snygg. Charlie har ritat en finfin bild på index-sidan. Pallade inte läsa någonting (förutom början av Ponts recension av något wii-spel...) men "bläddrade" igenom.. och hajjar till. På sida 9 infinner sig ett matreportagereceptjoximox med namnet: Ales Bak. Okej, nu är detta ett väldigt fyndigt namn och jag gillar det väldigt mycket och det har dubbel betydelse och så, men hallåååååå: Ale har slutat för er som inte märkt det. Han gick i min parallellklass och tog studenten den 11 juni förra året.......... Jag vet inte om det var något ni på redaktionen bestämde skulle vara kvar men jag tycker det verkar konstigt... Well well det kan väl vara kul att ha något lämnat efter sig iofs... Sida 14-15 innehåller testet "Vilken superhjälte är du?", ett helt okej test men jag tänker bara på "Vilken skola går du egentligen på?" av Nina... Tihiiiiiii. Hm jag inser också att jag nog aldrig lyckades få tag i ett nummer av någon av de...2?... numren som kom ut medan jag fortf gick på Vipan... Synd och skam. Tre saker till inser jag innan numret är slut:
1. Mariannes horoskop-bilder används fortfarande - plus i kanten, varför rita nya när det ändå inte kan bli bättre?
2. DE GÖR REKLAM FÖR SPEXET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! yesyesyesyesyesyes! - minus i kanten: någon elev borde vara kontaktperson.......
3. Emil vill vara anonym.
Länken till Vipers nätupplaga: http://www.lund.se/upload/146896/Viper2007-1webb.pdf
I det stora hela en bra tidning. Jag menar kolla på Polhems motsvarighet? Hahaaaaaa vilket skämt...

En annan sak jag hittade på hemsidan när jag ändå höll på var filmarkivet som äntligen blivit av. Nu är det ju så att den enda filmen som är bra (dvs gjordes innan vi slutade - ibland får man lov att inte vara ödmjuk) är Vipan på 60 (83) sekunder - som i sin tur suger rätt mycket... Men kolla in lite vad Vipan-peeps gör iaf:
http://www.lund.se/templates/NewsPage____70775.aspx

Jag har träningsvärk öööööverallt. Typ ben, armar, mage. Huvudvärk har jag också. Och hicka. Men nu är det heeeeelg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ales bak är kvar :)

Anonym sa...

Jag säger bara REAL WORLD VIPAN!!!