måndag 4 februari 2008

Merry American Xmas

Welcome to my blog updating that starts today. Hm jag blir visst mer inne i engelskan these days. Well iallafall jag ska nu försöka komma till nutid genom att snabbt bearbeta mitt hektiska jullov.

Jag flög till Florida den 22 och kom fram tidigt lille julaftons morgon utan alltför mkt sömn... Satt dessutom 7 timmar på LAX, pga schema-ändringar. Lite onödigt kan tyckas att först fluga 50 minuter och sen sitta i 7 timmar, i en terminal som dessutom saknar internet. Läste väl mest. Kollade på familjer som var på väg någonstans för att fira jul. Tillsammans.

Helene och Natalija kom också som de skulle, söta o glada :D Välkomst-kommitten bestod av mig själv, Katie, Kaitlin och Jenna. Egentligen skulle hela ligan möta Anna på kvällen, men pga väder- och personalproblem fick hon spendera 7 timmar i Washington och sova ett par timmar på hotell i Charlotte för att anlända måndag morgon istället för söndag kväll. Både jag och Jenna sov hos Katie, vi kollade på Pocahontas och spelade Fia med Knuff.

Julafton är som bekant inte julfirandets dag i Amerikat, men vi hade faktiskt lite julklappsbyte hemma hos Kaitlin. Det var mysigt. På kvällen skulle Kai, Helene och Natalija ha fancy julmiddag med massa coola gäster och så. Eller ja, mest grannar och familjevänner men de skulle klä upp sig och äta massa rätter (kommer inte ihåg om det var typ 11?). Då kände man sig allt lite malplacerad i linne och kjol... Wiiiiiiiiiiie värme säger jag bara - ett litet instick. Lite finfina bilder från julafton:



Juldagen då. Självklart lite spänd inför en äkta amerikansk jul. Katies båda syskon Ken och Rachel kom hem och klart man känner sig lite weird såhär invadera familjen på självaste julen. Men alla verkade vara fine med det. Vill bara nämna det på ett tidigt stadium men Katies familj är snuskigt rik. Deras hus är GIGantiskt. Och fint. Självklart. Ligger precis vid lite vatten och Anna hade läst i sin guidebok att guidebåtar brukar åka förbi och kolla in husen där de rika bor. Hm. Katie gick lite husesyn med mig när jag precis kommit och först gick vi igenom hela huset, sen ut till poolen, poolhuset (med jukebox btw - bild kommer senare) och sen var det bara ett hus kvar.
Jag: Vad är det i det där huset?
Katie: Äh det är bara gymmet.
Well, iaf så är det ju himla snällt att de låter oss bo där i två veckor! Ville bara påpeka att det inte riktigt är vad jag är van vid.

En speciell jultradition hos familjen Masi är att alla har julpyjamas på sig. Mamman (Wendy) köper in en bunt pyjamasar med julmotiv och sen får alla välja vars en. Inklusive gästerna. På morgonen tas sedan de traditionella juldagsbilderna. Vi tog en med mig, Anna och Katie:

Vi fick även helt egna julstrumpor fyllda med diverse småsaker - mest typ läppglans och lite godis och sånt.

Jag kan ju säga att det fanns inte lite julklappar. T.o.m. jag och anna fick en massa fast vi inte hade så mycket med oss... Lite choklad till syskonen, en skiva med svensk julmusik till Katie och ett fat och en handduk till föräldrarna. Vi fick vars en tröja, gosedjur, bok och lite småsaker. Jag vet inte riktigt varför det inte kändes så traditionellt och mysigt som det brukar göra. Antingen var det att allting kändes så kommersiellt, eller så var det helt enkelt för att det var 25 grader och ljust utomhus... Av mig fick Anna ett par rosa boxningshandskar som stöde bröstcancerforskning. Av Anna fick jag ett par svenska skvallertidningar (så jag kan läsa om upplösningen i Bonde Söker Fru och om att Magnus Carlsson är förföljd av en sexgalning) samt en mycket praktisk, blåblommig hammare med sruvmejslar i. Tack Anna.


Maten var ju inte direkt vad man är van vid heller. Saknar mormors skinka och köttbullar. Här kommer iaf en liten inblick i vad vi åt.
För att börja med frukosten. Till vänster i kannorna finns apelsinjuice och eggnog - någon sötsliskig typ äggtoddy, äcklig grej. Donuts i två omgångar. Någon danish pastery - typ wienerlängd. Och - hörohäpna - ostochskink-mackor. Var nog mest för att vi var där, va?

Julmaten, då. För att börja vid apelsinklyftan och gå medurs. Enkel och hederlig potatismos. Sweet Potatoes med marshmallows (ingen hit, alldeles för sött). Kalkon. Någon brödgoja. Sås. Och i mitten... hm minns inte ens vad det där var.. Iaf, maten var god i stort.

Efterrätt. Sött för att ge en overall-bedömning. Det rosa är Jelly - gelegojs med grädde och hallon. Medurs har vi Devil's Food Cake (!!!!!) - kladdkaka fast utan kladdet och med god glasyr på toppen. Pumpa-paj - lite weird, men helt okej. Grasshopper-paj, typ mint goja på en botten av oreos. Man blev mätt...


Det kändes weird att klä upp sig i T-shirt och flipflops på julen, fast ganska roligt. Anna tog en bild av mig i min nya julochnyårs-hatt...

...och jag tog en bild på Anna och Katie.


Jag tänker inte gå igenom alla dagarna på det här sättet, ville bara ge er en fin beskrivning av en äkta amerikansk jul. Som i stort var väldigt bra och intressant. Anna vill att jag ska tacka henne för att jag fick skriva av hennes dagboksanteckningar eftersom jag inte pallade skriva egna. Tack Anna.

Vi träffade mycket folk. Det är roligt när folk verkligen anstränger sig för att man ska kunna träffa dem så mycket som möjligt. Mats och Margie var två av dem. Vi spenderade flera dagar med dem. Jag tror att mitt bästa minne från de två veckorna var när jag, Anna, Katie, Mats och Margie satt flera timmar på bryggan vid sjön som gränsar till deras tomt och bara snackade. Vädret var perfekt, sällskapet underart och stressnivån låg. Vi var på flera Spangler-fester också, träffade lovewellare, kollade på gamla filmer (yaaaay Backstage Story (Nippe äääger på att dansa), State of the Art osv), och bara chillade. Orlando lyckades också få loss några stunder till oss. Vi åkte bl a till Miami en dag och gassade på stranden och käkade glass.

Detta är nästa års julkort - när Anna har spenderat ett halvår i Ghana och jag är Sverige-blek...

Orlo joinade oss också den kvällen vi gick på musikal. Katie hade biljetter till The Drowsy Chaperon, en mycket speciell men bra och rolig musikal. Som tog plats precis bredvid där vi spelade upp Konflict två månader tidigare. En annan person som visade att hon verkligen ville spendera tid med oss var Jenna. Vi sjöng bl a singstar hos henne :O)

En person som inte ägnade oss så mkt tid som han borde var Mike. Orkar inte dra hela storyn men jag är ganska sur på honom..

Kaitlins mamma fixade så vi fick vara med i hennes radioshow och prata om Sverige och Lovewell. Det var roligt och spännande och ingen ringde in... Men vi snackade bra om båda ämnena så om folk lyssnar i efterhand så kan de fortfarande flytta till Sverige och anmäla sig till Lovewell, och det är ju bra!


En natt sov vi i familjen Masis andra hus. Ett ungefär jättestort hus, några trapsteg från stranden. Underbart och härligt - även om jag spenderade mestadels av tiden inomhus för att texta klart Fallen. De andra badade hav, gjorde yoga och gick upp till soluppgången. Det var soft och chill och jag fick en massa snygga bilder iaf!




Anna köpte en ny kamera, inför sitt år i Ghana. Hon var lite lagom kär i den. Tyvärr råkade hon formatera minneskortet efter några dagar och alla nyårsbilder m fl försvann - obviously, eftersom det är vad som händer när man formaterar minneskortet. Den största förlusten var dock en superrolig video hon lyckades fånga när jag flummade ur och sjöng 666 Feet Under på ett lite...hm..udda sätt... Här är hon med leksaken:


Nyår var en underbar tillställning; god mat, fint väder och najsiga folk. Jag menar hur många år är en av de första man önskar Happy New Year David Spangler? Nej precis. Det var inte så mkt fyrverkerier men vi såg iaf några.


Tyvärr spenderade jag mer tid med Fallen-DVDn än jag ville göra i Florida. Det tog en förbannad tid och allting krånglade hela tiden. Men jag fick klart den till nyårsnatten - förutom att den inte ville spelas på amerikanska DVD-spelare... Vi lyckades få igång den på föräldrarnas dator och kunde ha världens första Fallen-filmkväll. Najs. Dessutom hade jag och Kaitlin en liten överraskning till de övriga. Förutom att Kai verkade lite misstänkt med en stor papplåda och att David råkade försäga sig trots att jag bett honom hålla det fruktansvärt hemligt - så var alla väldigt överraskade och glada när vi gav dem - med DVDerna - en Fallen-Tshirt, eftersom vi tyvärr inte fick några tröjor i somras. Och jag måste säga att jag blev överraskad också över hur fina de blev! Det är Kaitlins mamma som har fixat dem - utifrån DVD-fodralet som jag gjort. Skapa er en uppfatning själva:


Så, hur många är avundsjuka för att vi spenderade två veckor i soliga och varma Florida medan ni firade jul i nollgradiga Sverige? Mm kunde tänka mig det. Men här kommer skadeglädjen: När vi åkte upp till Orlando för att gå på nöjesfält i två dagar sjönk temperaturen till minusiga celsius-grader - och vi hade inte kläder till det. Frös som galningar, vilket gjorde upplevelsen något mindre fantastisk. Men det var roligt ändå. Andra dagen gick vi med pyjamasbyxor under jeansen och alla köpte olikfärgade fingervantar - mina är rosa, fråga inte varför. Åkattraktionerna var wiiiiie - särskilt Mumien och Hulken. Vi hade skoj helt enkelt!

Utöver detta var vi och kollade på alligatorer (kallt), shoppade satan i gatan och var på stranden för att få en bättre solbränna innan vi åkte hem. Jag och Anna och Helene och Kaitlin tatuerade oss. Hennatatueringar i form av två fotavtryck. Mycket estetiskt. Jag och Anna valde vänsteraxeln, Helene handleden och Kai strax ovanför bikinilinjen. Det blidde fint.

Ungefär här slutade min kamera att fungera. Jag fick damp på den. Felen:
1. Kunde inte koppla till datorn
2. Kunde inte se hur många bilder jag hade kvar
3. Kunde inte öppna menyn
FAN DÅ!

När de andra svenskarna stuckit chillade jag ett dygn innan hemresan... Två intensiva men trevliga veckor i soliga Florida över, på återseende om 5 månader! Ciao

Inga kommentarer: