måndag 4 februari 2008

Back in SB

När jag kom tillbaks till Santa Barbara var jag trött som en marulk och bestämde mig rätt så snart för att ta en taxi från flygplatsen istället för att åka buss en timme och sedan släpa mina tunga resväskor från Transit Center (ja, jag hade mer med mig hem än dit...). Tyvärr råkade jag ge fel adress till taxichaffisen (250 istället frö 205) och han blev lite sur när jag slutligen kom på mitt misstag - URSÄKTA mig då att jag precis har flyttat och befinner mig i en östtidszonisk trötthet... Slutade med en avgift på 41 dollar. Jag hade precis tagit ut pengar så det var inget problem, men jag hade såklart bara 20dollarsedlar eftersom det är det minsta man kan ta ut. Så jag gav honom tre sådana sedlar.
- Do you want any change?
Eh ja e d u dum i huvet eller? Fick en tia tillbaks... Vilket innebär att han fick 9(!) dollar i tip. Orkade inte bråka...

Jag hade inte hunnit fixa någon sorts säng utan sov på en luftmadrass i vardagsrummet. Kallt som saaaaaatan. De första nätterna sov jag i långa pyjamasbyxor, strumpor, pyjamaströja OCH tjocktröja. Frös ändå.. Kan vara för att vi är lite för snåla för att sätta på värmejoximoxen, men whatever. När jag senare i veckan flyttade in i mitt rum och stängde dörren på natten blev det iaf varmare. Lite bilder från vår lägenhet:




Eftersom vår nya lägenhet är omöblerad var jag tvungen att inhandla en möbel på Kmart. Ett vitt skåp med hyllor för 35 bucks. Som jag sedan skulle forsla hem på bussen. Mötte en weird person på busshållplatsen, som tyckte att jag skulle slippa bära själv. Hälsningsfrasen var dock:
- (Jag hade min "Simple Things Transform Us"-Tshirt på mig) Heeey, if simple things transform us, then what do coooomplicated things do?
- Ehm, hehe, I dont, hehe, kno really...ehm...
Han pratar lite och går vidare. Kommer tillbaks.
- Sooo, are you studying math or philosophy?
Fördomar? Well jag vet inte. Sen när bussen kommer ska han då hjälpa mig med att bära på min kartong. Han håller på att falla ihop under tyngden vilket förstås stärker hans argument att jag inte ska behöva bära den...
När vi således går av bussen och jag ska vänta på min nästa så ska han ju vänta och hjälpa mig att bära på den igen... Jag lyckas övertala honom att jag klarar mig själv men innan dess hinner han säga saker som:
- I have two daughters your age - how old are you? 24?
och
- I may be drunk, and homeless, but I'm a genteman!

Jag, Katrine och Jessie chillade rätt mycket. Jag gjorde äntligen klart alla DVDer och skickade ut till amerikanerna och de svenskar som inte fick något med de som åkte hem. Jag har fått besked från några stycken som har fått dem, men ber till gudarna att alla får dem och att de fungerar... Är sååååå trött på det!


Gick en del på bio både i Florida och tebax i SB. Fyra filmer. Bra grejer.
1. Juno. Brabra film om tonårsgraviditet med grymt bra soundtrack.
2. PS I love you. Okej film om maken som går bort och lämnar kvar brev till sin änka.
3. The Bucket List. Mycket bra film med Nicholson och Freeman.
4. Atonement. Weird och lite lång men mycket fin film om lögner som förstör liv.

Har fått en ny favvoförfattare. Jodi Picoult. Hunnit läsa två böcker av henne, börjat på min tredje. Den första, en bok jag velat läsa länge, köpte jag på flygplatsen i LA. "My Sister's Keeper" handlar om en 13åring som föddes för att vara en genetisk matchning till sin cancersjuka syster. Efter x antal operationer ocg transplantationer säger hon slutligen stopp till att hennes kropp ska användas som en reservbank och stämmer sina föräldrar. Mycket touchy och med ett fruktansvärt bra slut! "Plain Truth" handlar om en amish-tjej som blir med barn och föder men förnekar allting för att inte bli utesluten ur sitt samhälle. Fruktansvärt gjuten titel... Mycket bra bok.

En vecka i SB var precis vad jag behövde. Hade kunnat stanna någon dag längre men behövde åtminstone de sju dagarna innan jag åkte till Portland för att sedan flyga vidare till The Big Apple.

Inga kommentarer: