onsdag 4 juni 2008

Hem ljuva hem! <3 (jobbigt men åh så kul)


Hej Bloggen! Hej Sverige! Hej Europa! Hej Alla!
Jag har nu varit hemma en vecka. Det känns ungefär som en evighet, kanske förståeligt med hur mycket jag faktiskt hunnit med... Samtidigt som det är fullkomligt underbart att träffa alla här hemma så är det jag saknar mest från SB just nu folket. Men men man kan inte få allt på samma gång och jag har fortf fullt upp med att träffa människor så jag ska inte klaga.
Som sagt en dryg vecka har gått sen jag senast skrev. Den har förflutit ungefär på följande sätt:

Sön-Mån
Katrine, Elin o Jessie körde mig till LA. Jag hann med min lilla dos av Santa Monica innan vi åkte ut till LAX. Avskedet var sorgligt och när jag blev terroristmisstänkt i säkerhetskontrollen så kände jag för att stanna. Min säkerhetsvakt hade emo-frissa. Men de trodde jag hade explosiva ämnen på min lego-hårddisk och i mina skor... Det hade jag inte.
   Atlantflyget var drygare än jag förväntat mig. Det gick inte att sova och filmerna var urusla. Dessutom var jag tvungen att spara in på min podd så att batteriet inte skulle dö. I London möts jag av regn. Grått. Trist. Regn. Dessutom (eller kanske pga det) så va planet 1,5 timme försenat till Kph. Men jag kom fram och landade i Danmark drygt en timme senare än beräknat. Båda väskorna kom (jag slapp betala övervikt i LA trots ca 1,5 kilo överskridning) och jag slapp tull. Men hallå!? Regn?? Mm jag har hört typ tusen ggr att "hihi det var den enda regndagen på huuuuur länge som helst". Jaha, tack? 
   Blev hämtad av mamma o Anders o Olle. När vi körde in i S Sandby kändes det som jag varit borta max ett par veckor. Ja, det enda som jag märkt som verkligen är förändrat är att det äntligen har byggts en cykeltunnel under Revingevägen... Otto verkade tom känna igen mig, det hade jag inte förväntat mig. Erik hade lagat mat. Var ute och gick en sväng med Otto, Malin o Niklas. Sen väntade jag på att tröttheten skulle tvinga mig i säng, men det hände inte förrän kl 3, trots att jag knappt sovit ngt nätterna innan och typ inget på planet...

Tis
Försov mig såklart. Mamma väckte mig 25 minuter innan jag skulle va hos frissan och det blev snabbdusch o snabbfrukost. Min frisyr blev lite ny, lite fräsch, lite cool sådär. Typ..? Ja, det är iaf inte slitet längre...
   Cyklade in till stan och hann träffa Anna o Malin på deras lunchrast. Sprang in i Linda utanför Botan, och sedan Maria, Amanda o Frida på Spykens skolgård. Efter att ha blivit smashad av en vattenballong från ovan lämnade jag Spyken åt sitt öde och fortsatte till Ica Tornet. Överraskade Axel som just skulle ha sin lunchpaus så vi snackade en stund. 
   Sen var det vernissage på Vipan. Sinem, Jesper, Ale, Rasmus, Pont, Caroline, Fanny, Izzi, Dan, Emil, lärare m fl. Det var mycket trevligt fastän weird att va tillbaks på Vipan. Nästan ett år sen juh. Dessutom var väl vernissagen ingen höjdare... Efteråt käkade vi på Viggos. Han träffa Henrik en snabbis också. Följde med Sinem hem och insåg när vi gick in på Sydskånska, att Krischan ligger bredvid juh. Smsa Bettan om hon va hemma och får svaret: "Ja... Är du hos Sinem eller? :)" Mm precis. Så vi drog över till Bettan en stund. Nu kan jag stolt säga att jag har sett en blå-prickig balkong från ovan! Och halvnakna killar som spelar volleyboll... Dessutom fick vi se citat-boken, originalet så att säga. Grymt kul vad folk kan va roliga utan att tänka på det! Stunden blev väl en och en halv timme ungefär och sen lämnade vi Bettski åt sitt öde (engelska-tenta-plugg). Jag cyklade hemåt och tänkte bara sticka inom Jonas o säga hej. Mm... tre timmar senare cyklade jag därifrån... Var väl hemma kvart i två eller så... Mycket skoj dag dock!

Ons
Upp vid tio och in till stan. Fixade till mina glasögon som fick sig en smäll under frisbeen och käkade sen lunch hos mormor och morfar. Köttbullar o mjölkmakaroner. Nams!! Pratade lite, kollade på bilder och så.
   Anna hämtade mig och vi körde nästan vilse mellan Mejeriet och Tunaskolan innan vi bestämde oss för att parkera hemma hos Oredssons. Tunarevyn va najs. Ungefär som Tunarevyn ska va. Inte mitt favvo-år, men vissa nummer klådde allt. Ungefär de som Carolin va med i... Först o främst hennes sångsolo med Kolla, Kolla! Sedan hennes duett med Valter; My Heart Will Go On på valthorn resp dragspel. Och så slutnumret; All men are evil. Mm jo det var skoj!
   Sov över hos Anna. Försökte hjälpa henne med läxan, men vet inte om jag va till så stor hjälp... Vi låg och pratade till kl 3 typ.

Tors
Vaknade kvart i åtta. Upp, frukost, buss till Lund. Jonas hämtade mig utanför Malmborgs och efter en sväng till Tullgatan och en till Malmö styrde vi kosan mot Hässleholm och den efterlängtade Siesta-festivalen. Började med lunch. Rys inte så gott... Vi började rigga, dra kablar, få upp plasman osv. Sen kom Åza, som är göteborgare o som va me på Scout (vilket jag inte var o därmed var detta första gången jag träffade henne). Sjukt skön människa! Vi riggade kameror, kollade så de funkade och nattade dem sen. Middagen bestod av tacos. Mycket godare än lunchen! Jag lyckades rigga publikmicrofonerna själv (efter förklaring från Jonas men dock), vilket jag är mycket stolt över! Sen lyckades Åza o jag nästan koppla in  ljudet rätt! Jag tror vi va klara strax efter midnatt. Sov i ett lägenhetshotel inne i centrala Hässleholm. Kanske inte det bästa, men sängar så det nästan räckte och det var huvesaken.

Fre
Gick upp vid nio och stack till festivalområdet för att förbereda inför första konserten kl 2. Vid 11 kom Karsten o Dan. Dan körde scenkameran, på easy-rigg. = snygga bilder, men tungt jobb. Åza körde 3:an. = 33an som kan zooma in långt med fokus på sångaren. Jag körde kamera 1. Först stod den till vänster, och min uppgift va att få bilder på det de andra inte kunde ta, för att uttrycka det enkelt. Första konserten gick skit. Haha skrattretande. Jag hörde INGENTING av vad Karsten sa i lurarna och kunde därmed inte göra som han sa. Jag såg inte tallyn över huve taget och var därmed tvungen att ligga i returen för att ha koll på när jag låg ute. Inte så bra med andra ord. Sen bytte vi till höger sida och då slapp jag iallafall motljus.
   Kultiration var det första bandet; mycket roliga instrument att filma, men som sagt det gick väl sådär. Nästa var Loop Troop Rockers. Inte riktigt min grej, och ganska enformigt med bara två personer som hoppar omkring. Kristian Anttila hade en weird basist som var mycket rolig att titta på (vilket jag gjorde en del eftersom jag fick ta honom mycket i ettan). 
   Sen var det då dags. Festivalens höjdpunkt. Typ alla var där. Håkan. Det gör mig inget att det är mycket folk, stämningen blir så mycket bättre då. Men när man har staket runt podierna (kamerorna) med rödgula reflexer, och folk klättrar på dem, blir man lite småsur. Och framförallt vajjig. Och rädd att de ska göra något för att de inte kan kontrollera sig själva. Många satt liksom på staketen med fötterna på podierna och när de stampade takten så skakade alltihop. Vi hade några konkurrenter, en skola med elever som hade samarbete med Siesta o skulle filma, och de hade ställt sina kameror på våra podier också. Jonas tyckte det var okej. Jag funderade på att sparka ner dem och sno kamerorna. Men iaf så var det en tjej som, under Håkan då, klättrade upp och ställde sig framför den andra kameran - på podiet - och dansade. Mycket odiskret petade jag henne på axeln och bad henne - nästan vänligt - att dra åt helvete typ. Det gjorde hon inte, så Jonas skickade en ordningsvakt som drog ner henne. Efter 3 minuter va hon uppe igen. Är man småkorkad då, eller bara way too drunk? Förutom allt detta så var Håkan deff min favvokonsert under Siesta.
   Under dagen hade Matilda kommit också. Hon va praktikant hos Karsten i våras och var med och filmade en del då. Jonas ringde ner henne nu för att sköta ljudreglagen och det är jag mycket glad för. Grymt trevlig människa, som är liten som jag (tom yngre) och äter med liten sked! Hon gillade Håkan iaf. Det gjorde inte jag. Innan.
   Jag tycker synd om bandet som kom efter Håkan. Niccokick. Kommer inte ens ihåg dem. Och publikdraget var ju inte direkt det bästa... Sista bandet ut var amerikanska Eagles of Death Metal. Mm precis, sist ut. Och inte ville sångaren heller respektera att han borde sluta så att tekniker kan börja stänga ner scenen och så att stackars kameramän kan få gå ner från sina kameracasear. "Hm now someone tells me I can only sing one more song, but I'll take three more!" Och efter inklapp igen: "They tell me I can play one song, but hey, who wants to hear more than that?" Och de små lynglarna i publiken har inga solidaritetskänslor utan klappar och jublar. Och bussen då, som man tyckte kunde ha medkänsla? Men nej, Jonas sa bara att detta var bara bra för oss, eftersom vi inte kunde riva storbildsskärmen förrän kl 2...

Lör
Efter ytterligare en kort natts sömn åkte vi tillbaks till festivalområdet. Åza behövde åka tidigt på morgonen och ersattes av Patrik. Lördagens första konsert var Christian Kjellvander. Matilda kunde inte stanna hela dagen men var rätt så trött på att sköt ljudet, som inte ens behövde skötas. Så jag gjorde vad som på ytan verkade som dagens goda gärning, men som i stort sett räddade mig från att falla ihop en hög lördag natt. Jag lät Matilda sköta kameran under Jose Gonzales och Nephew, medan jag kunde ströva runt och kolla på skärmarna, eller sitta i bussen och chilla. 
   Just ja, vi hade en skärm borta hos Norra Skåne också. En tidning i, hör och häpna, norra Skåne. De sponsrade tydligen en del och skulle därför ha en stor plasmaskärm i sitt tält. De körde en del intervjuer som jag inte tänker kommentera, och guitar hero och lite sånt. Dit gick jag också och kollade. Allting funkade perfo!
   Till lunch och middag, för 4 o 5 måltiderna i rad, fick vi tacos. Millencollin nästa. Vi rev allting i Norra Skåne-tältet efter dem. Mycket effektivt! Jag ville se Billie the Vision and the Dancers, men det var packat där inne och kön var inte lite lång så jag struntade i det. På stora scenen (där vi filmade) kom sedan ett band som vi intervjuat tidigare på dagen: Enter Shikari. Alla andra hatade dem. Jag älskade dem! Vilda som får; klättrade upp i trossarna och headbangade så de slog huvet, stod ALDRIG stilla, och jag tror allihop stagedivade. Sjukt kul hade jag! Men som sagt så var jag den enda... Drog in lite kabel till, för att slippa ha så mycket att göra sen. Sista bandet ut var Moneybrother; också en positiv överraskning. Efter det var det riv. Jonas trodde vi skulle va klara 4. Halv 3 gick vi idioten och hämtade baguetter i matsalen.
   Jonas tvingade mig att åka med honom i bussen för att hålla honom vaken, men sen pratade han med Dan o Patrik i telefon så jag nästan somnade istället. Jag lät honom inte köra ut till Sandby, shit jag fattar inte hur han fortfarande lever över huve taget... Jag menar om jag var trött, vad var då inte han? Så jag sov hos honom för att låta honom slippa den extra halvtimmens körning. Dagens goda gärning 2. Somnade typ 5.

Sön
Sov till 1 typ. Mamma hämtade mig. Anna var här på kvällen en stund och hjälpte mig med att packa upp och organisera. Jag var nog rätt tråkig... Förlåt Anna.

Mån
Vet inte om jag har skrivit det innan men någon idiot (spykist, mhm) har lagt Spykens bal på Vipans baldag. Det innebar att man var tvungen att springa mellan... Men men, först cyklade jag in för att käka lunch med Amanda. Sjukt najs, Ebbas. Sen skulle hon på fest med klassen så jag o Jesper gick på balerna. Och fotade. Det var skoj! Träffade Neapea på Grand, samt Sara o Stephanie på Vipans. Och lite gamla lärare och så.
  
Stack hem till Sinem några timmar och tog igen lite snacketid... Var väl hemma vid 1.

Tis
Mamma o jag hämtade min iMac hos Sinem på vägen till Ikea. Köpte möbler så att uppackandet skulle bli lättare. Jobbade med det hela dagen och kvällen. Gick en långrunda med Otto o mamma i Sandby.

Ons
Idag då. Började med att fortsätta städa och sådär. Cyklade in till stan vid 6. Kl 7 skulle vi träffas på Botulfs. Så många som möjligt; Jag, Jonathan, Jesper, Mathias, Niklas, Ale, Rasmus, Sinem, Anna o Malin. Kul att så många kunde komma! Vi började med mat på Papaya och förflyttade oss sen via Jonathans place (med pappa och sköldpadda) till Botan. Fjortisbilder med systemkamera är mycket roligt!



Så roligt som jag har haft ikväll har jag nog inte haft på mycket mycket länge. Om man vill få sig ett gott skratt så är det här gänget definitivt det rätta. Gud vad vi skrattade :D Haha, skitkul! Kolla in det här t ex. (vi byggde en termos); 


Kan man va gladare liksom?
Nej. Och det är inte fejk. Promise.
Vi slutade kvällen på McD, med glassmatande och posande.



Det blev inte så sent, jag var hemma redan halv ett. Lyssnar på Håkan Hellström, som jag fastnat för sedan Siesta. Han var riktigt grym live faktiskt. Fick all musik av Jesper idag :) Och med datorn fick jag Sinems Winnerbäck- och The Ark-samlingar! Nu har jag bloggat i två timmar och ska sova så att jag orkar upp halv åtta imorrn. Jag och mamma åker till Östergötland, ska bli grymt kul! Tack alla för allt jag skrivit om här, har varit jätteskoj att träffa alla igen och att komma hem! Och er jag inte hunnit se än, vi löser det ska ni se! Augusti om inte förr...
<3<3

5 kommentarer:

Anonym sa...

Najs blogginlägg :)
Kul att du gillar Håkan. Du måste lyssna på "de kommer kliva på mig" från Annexet 05, den dödar! (nästan som tro & tvivel live...) Nästa helg kommer förhoppningsvis en inspelning från grönan...
Ha det fint, kram Jesper

Anna sa...

Vilket långt och fint inlägg. Nej, du var inte tråkig i söndags. Jag fick ju godis som betalning. Och massa jungelvrål igår! Haha, vilka bilder du tog. Helt fantastiskt!

Jonthe sa...

snygg bild på mig o Anna haha... det var en ganska bra termos. Inget man skulle vilja sova i kanske men iaf.
:-)
Hoppas att vi ses hela gänget snart igen.

Anonym sa...

Hej! Såg att du hade bott på verano courtyards...vad tycker du om det stället?? funderar på att åka till santa barbara för att plugga där efter studenten om ett år och vill gärna veta hur verano cortyards är..för funderar på om det är där jag ska bo under tiden :) mvh amanda

Cissi sa...

hm verano är inte att rekommendera... jag gillade inte det stället... sb är en helokej och mysig, svenskinvaderad, stad dock! vad vill du plugga o så? btw, vem amanda? tihi