söndag 29 juni 2008

Bound - A Musical to Believe in

Så jag beslutade mig ju för att åka till Lovewell Teen i Fl, och det var ett mycket bra beslut. Jag kan bli trött på 35 snackiga amerikaner och önska att det var mer som i Sverige (där man behöver dra ideer ur folk), men att träffa alla fantastiska människor har varit super! Och trots att alla hela tiden harv "varnat" mig för att Lovewell i USA är sååååå annorlunda från Sverige så tycker jag inte att skillnaderna är så stora. Sure det finns några; som att amerikaner är mer högljudda och 40 pers tillsammans är också rätt högljudda och därför är ljudnivån något högre än i Sverige... En annan märkbar skillnad är att eftersom inte alla bor på plats så är arbetstiderna fasta, vi jobbar från 9 till 5. Allting måste bli klart inom de tidsramarna för det finns ingen annan tid vi kan jobba. Men mest är allting positivt!

Idag är det söndag, andra veckan, och imorgon börjar sista - 12 timmars arbetsdagar och show på torsdag. :D Föreställningen är nästan färdig; hela akt 1 är klar och det är egentligen bara da Finale kvar i akt 2. Titeln (Bound - A Musical To Believe In) bestämdes i fredags och det verkar som alla är helt okej nöjda med den. Det är inte en titel som får en att hoppa och skrika av glädje men den är helt klart acceptabel. 

Första veckan var mest brainstorming. På fredagen hade vi iden till showen och det kändes bra, men jag gillar egentligen inte brainstorming för man sitter liksom i en cirkel och får bara prata när det är ens tur och golvet är obekvämt osv osv. Men så iden var i korta drag:

6 personer får, i öppningsnumret, vars ett brev med uppmaningen att komma till en viss plats en viss tid. De alla kommer dit (till ett typ weirdo "bibliotek" som inte är ett bibliotek men vi kallar det det), där möblerna rör sig och andra creepy saker. Två skumma personer finns där också, men de kan inte prata utan kommunicerar med hjälp av en bandspelare. De är The Belief Keepers (Eric o Benji). De sex får reda på att någon av dem kommer bli nästa Belief Keeper och att de måste berätta sina historier. En av de levande bokhyllorna kastar en bok i huvet på Stef A, som börjar. Boken är hennes liv, och ett kapitel ur boken spelas upp. Detta är det ögonblick då hon skapade sitt starkaste belief. Detta händer även Brielle och Angela. Historierna som berättas är historier som folk har haft som ideer och som sedan knutits ihop så här. Efter Angelas berättelse visar det sig att Eric o Benji har stuckit och lämnat dem ensamma. De måste dock fortsätta berätta sina historier, och välja mellan sig själva. Act Break. Akt två är Tylers, JDs och Spencers berättelser och slutet är vi inte säkra på än.

Rörigt? Sorry... 
Torsdagen första veckan hade vi sleep over hos Kaitlin. Det var jag och 7 andra och de var typ 95or, 94or, 93or och 92or. Gaaaaah, så mycket fjortis har jag inte varit på länge.... Det var skitkul, men jag kände mig lite väl gammal ibland... Jag har kännt det i processen också, jag menar skillnaden mellan o va 13 och att va 19 är rätt stor... Men jag har kul. Mycket kul! 

Eftersom jag ska fixa DVDn i år så tänkte jag filma lite till extramaterial också, så jag lånade med mig Jespers kamera. Tyvärr slutade den funka (lovar att jag ska fixa den när jag kommer hem) så jag lånade en av Shelly istället. Värsta proffskamera! Panasonic nånting, supernajs! Så jag har nu sammanställt några filmer som ska upp på Lovewell-bloggen ikväll. Som ni btw kan kolla in om ni är intresserade, den uppdateras ofta både av oss och av the juniors och av programmet i Ohio. Bloggen är länkad till höger. Även Carrie, Jamies och Shannons bloggar (som också är länkade) kan ge er uppdateringar härifrån. Här kommer ett par av filmerna från första veckan:




Som ni kan se så lärde vi amerikanerna lite svenska traditioner. :D

Första helgen tillbringade vi i Kaitlins Lake House. Jenna var i Chicago eftersom hennes bror tog examen från College. Så jag åkte med Kaitlin och Carolin och peepsen som bor på Campus; Lauren, Wanna och Benjamin. Det var grymt chill! Vi badade, åkte båt, tubade, åkte wave runner, grillade s'mores mm mm. Det enda negativa var att det var alligatorer i sjön. Gaaaaaah. Andra dagen regnade det megamkt och då kom alligatorerna fram och det var scary... Men annars var de lugna mitt på dagen. Vi kollade också lite på film; Fallen, A Knight's Tale, The Holiday, Staying Alive, Chicago. Spelade lite sällskapsspel och käkade massa mat.

Andra veckan, dvs denna, har vi skrivit och skrivit och skrivit och skrivit. Jag tänker dela med mig av lite filmsnuttar och lite sångtexter så att ni kan känna kreativiteten som flödat :P Haha. Här är vårt kära öppningsnummer:

Do you hear the call 
Will you take the step  
Do you have the courage   
To accept    

There's a purpose
There's a meaning
A reason you've been called
Take this journey
Through your story

Take a look, you become what you believe
Write the book and become what you believe
Every choice that you make
Every chance that you take
Any moment could make things change

Delar ur sången som jag (som ett av 6 inanimate objects) ska sjunga i början av akt 2:

Why don't you sit down
Take your feet off the ground
Turn that frown around

I know you feel stuck
You're plum out of luck
Just like us your bound

To this non-specific space
What a quaint well-furnished jewel of a place
It's kind of reminiscent of a library
There's more than the eye can see

We've got a lot of friends
The fun never ends
Look us up on Craigslist

We should really be inanimate
But we don't really giv... have to rhyme
Staying still takes mastery
And there's more than the eye can see

osv. Här är ett par videos från denna veckan. I fredags hade vi 80's Day och på kvällen var det Pillow Talk och jag insåg vad jag inser varje år men hinner glömma inför nästa. Att stunden efter Pillow Talk är typ min favvo under hela Lovewell. 




Igår var vi på stranden och hade kul. Jag blev lite brunare. Idag var vi o shoppade lite, i min favvoaffär; Delia's. Sen var vi på grilllparty hos Katie och nu är jag hemma hos Jenna igen. Ska chilla lite ikväll och inte va uppe för länge för som sagt; 12 timmar intensivt arbete imorrn! Yay!!! 

Within me there is boundless creative power.

PS. Bilder kommer senare. Jag glömde min laddare med batteri i fredags, så jag har inte kunnat använda min kamera alls i helgen. Men det kommer!

1 kommentar:

Anonym sa...

nu skulle jag vilja spola tillbaka till ungefär när du skrev det här blogginlägget!