fredag 27 juni 2008

Sjung om studentens...

Take a deep breath; andas in, andas ut. 

Linköping 
var jätteskoj! Det känns väldigt avlägset nu, det är ju trots allt tre veckor sen, men jag är väldigt glad att jag fick en chans att träffa alla underbara människor - jag träffade faktiskt fler än jag trodde jag skulle. Så helgen började med en relativt chill bilresa via Gränna (som inte hade blågula polkagrisar trots nationaldagen, studenter och fotbolls-EM), där mamma hällde pepsi i hela bilen. Japanskt med Helena på kvällen innan jag tog bussen ut till Träffs. Nu är det så att jag har alltid verkligen gillat kollektivtrafiken i Linköping. 13 kr för ungdomar upp till 26, och då får man åka så långt man vill typ. Självklart är det nu ändrat. Eftersom det har varit en massa rån och sånt shit på bussarna i Lkpg så måste man nu betala 20 kr i påstigningsavgift (dvs en summa av 33 kr), om man inte har rabattkort eller SMS-biljett. Jag hade SMS-biljett, men enbart för att Helena tipsade mig om det. Man SMSar helt enkelt till ett nummer som skickar en biljett tillbaka som man visar upp för chauffören. Kostar då 13 kr.

Efter en trevlig kväll och en god natts sömn och en bamsefrukost tog jag bussen tillbaks in mot stan lördag morgon. Hoppade av vid McD och gick via Valla och Gamla Linköping hem till Agnes J. De hade byggt om matsalen på Valla. Jag vågade inte gå för nära för jag ville inte vara weird o creepy, men jag såg iaf en stor glasutbyggnad. Weird. Creepy. Det var grymt chill hemma hos Josefssons; vi badade pool, käkade mat, kollade film (Oklahoma, jag somnade...), chillade mer, käkade mer. På lördagen hade Antonia bal. I Linköping har de en helt annan bal-tradition än vi har i Lund. De baltränar typ 2 timmar i veckan hela vårterminen och sen på själva baldagen har de uppvisning för släkt o vänner. Jag hade äran att få följa med och det var verkligen grymt coolt. Det var kanske 150 par eller nåt; alla uppklädda (tjejerna i långklänning, killarna i frack) och så dansade de sex danser i formationer osv. Häftigt. Efteråt när vi letade efter Antonia sprang vi även in i Ellen o Carl Magnus, som gick tillsammans, och Evelina som jag inte har sett på evigheter. Najs! Mamma hämtade mig vid Ishallen och vi spenderade kvällen hos Träffs med grillat, singstar och Julia Roberts-filmen "I love trouble". Hm.

På vägen hem ville mamma stanna i Vadstena och gå på högmässan där. Det är längesen jag var i kyrkan senast men jag brukar gilla stämningen. På något sätt kändes det dock bara konstigt och nästan fel att vara där. Jag tror inte att mitt troende (som jag ännu inte har kunnat definiera helt) har förändrats, men det kändes ändå konstigt att vara där och stämningen var inte riktigt heller där osv. Nästa stopp var lunch hos farmor och farfar i Smålandstenar. Det var jättetrevligt och kul att träffas igen! På kvällen var Öhrns på besök.

--------

För att sedan förflytta oss in i själva Studentveckan. Jag och Malin inledde måndagen (årsdagen - typ - sen jag tog studenten...) med att cykla till Nova och handla studentpresenter. Förutom att vi inte hittade några där... Och Magne var inte på Siba så jag kunde inte säga hej. Efter fruktlöst sökande cyklade vi in till stan igen och köpte alla våra hänga-runt-halsen-presenter på Jättekul. Jag cyklade ut till Vipan lagom tid innan utsparken och träffade Sinem och Helen (yay! första gången på evigheter!). Det kändes jättekonstigt att vara på Vipans skolgård utsläppsdagen igen... För nu vet man hur det känns, men det är samtidigt nån annan som får uppleva det... Stämningen var på topp iaf! Vi hittade alla studenter vi skulle och dessutom Desiree o Göte o Jimmy o Jocke.
     Eftersom LEL (lol) också tog studenten så cyklade jag hem till Ylva och spenderade de kommande timmarna med att säga hej till folk som jag inte hunnit träffa sen jag kom hem. Släkt. Kompisar. Osv. Nästa uppvaktning var Fanny och sedan Izzi. Jag var inte där så länge, känner inte så många av deras kompisar utanför Vipan (ingen för att va ärlig), men det var roligt att va där en stund iaf! Kvällen avslutades på Sydskånskas balkong med Helen o Sinem. 

Tisdag förmiddag hämtade Dan o Jonas mig och vi åkte till Ystad för de skulle mäta en idrottshall som ville ha skärmar. Ganska tråkigt. Väldigt. Faktiskt. Försökte ringa Elin o se om hon ville säga hej, men hon hade bytt nr fick jag reda på senare så hon svarade liksom inte. Vi hälsade på Erik en liten stund på Vipan för jag ville se den nya studion, som inte var jättemycket att se, men smidig och bra och söt osv. 
     Polhems utspark var minst sagt osexig (för att citera Håkan). Stämningen var inte spec bra och deras skolgård är kind of weird utsträckt så man ser liksom inte de som springer ut riktigt... Iaf så hittade jag Lina o Johanna o Jonas (som nog inte kände igen mig - det är trots allt 10 år sen vi gick i skolan tillsammans) o Jesper (som inte kände igen mig först men sedan kände igen mig iaf - samma sak här). Mamma och jag körde till Christoffer i Lyngby. Han hade cooleåk, som jag har bilder på men inte här. Det var en motorcykel som var cool och sen hade de gjort hjälmen så den såg ut som en studentmössa. :D Jag gillar familjen Gydenius, de är mycket trevliga. För er som inte vet så gick jag i samma klass som Christoffer i barnskolan, 1an o 2an, innan jag flyttade till Sandby (och Jesper o Jonas nämnda ovan gick i samma klass). Sen dess har vi träffats ungefär när vi fyller år och sen studenter. Men vi håller kontakten och det är jag glad för! 

Anna och jag skulle hänga på onsdagen och sen gå tillsammans till Natalijas student. För er som inte minns så kan jag påminna er om att det regnade. Rätt mycket. Vi gick på stan lite först, skulle hitta presenter till Natalija och Malin. Sen åkte vi till Bjärred och sjöng singstar och tvättade fönster. Anna tvättade fönster. Jag läste hennes boards från Lovewell. Katte hade otur med vädret för det regnade i stort sett hela dagen (hostskadeglädjehost). Vi beslutade oss därför för att strunta i utsparken och bara gå hem till Natalija. Carolin var också där. Och Velco och Dave från Lovewell 2004. Som jag aldrig träffat förr... Så jag kläcker ur mig det smartaste jag kan komma på som hälsningsfras.
- Hej-jag-har-sett-360-typ-kättemånga-gånger! (übersmile)
Det visar sig att jag kan mer om 360-året än Velco - som var med... Nästan lite småläskigt. 
     Jag skulle egentligen ha betalat för fyra bussresor den dagen. Jag betalade för två. Två gånger av fyra (50%) var bussen sönder och jag fick åta gratis...

Min dator blev färdig på reperation så jag bad Jonas fixa program till den. Och typ den enda tiden som funkade var torsdag morgon. Så jag erbjöd mig köpa frukost och åkte in med 9.18-bussen och Jonas hjälpte mig och jag blev glad och sen åt vi frukost. Vid lunchtid körde Jonas mig till stan och hjälpte mig fixa Malins studentpresent (en bild på henne o en på Niklas från balen). Jag lunchade med min käre far innan Spykens utspark. Spyken hade också regn. Men det var faktiskt uppehåll under de båda utsparkarna vilket var rätt coolt. Under den första gratulerade jag Caroline o Josefine, sen stannade Rasmus och Jesper kom så vi hängde innan det var dags för nästa. Vi lyckades få platser längst fram och jag hade fått urbra bilder på Anna o Malin om de inte hade stått längst bak... Grattis iallafall. Anna o Malin o Anton o Amanda o Maria o Frida o Knut o Terese.
     Familjen skjutsade mig o Jonathan till Bjärred och jag hann lagom slå in Malins present på Ohlins hallgolv innan Anna anlände. Mycket trevlig studentfest! Jag höll tal (för jag var hedersgäst), så gjorde även far och bror och Carolin och Elof jonglerade. Efter ett tag bestämde vi oss för att gå bort till Malin och vi skrålade studentsången för fulla muggar och det lät troligtvis rätt hemskt så när vi kom dundrandes in genom dörren och Malin hade presentöppning med gästerna samlade omkring sig kände vi oss ganska pinsamma... Fast det var ändå kul! Och jag måste bara citera Svebring...
Svebring: Oh oh oh, de har Baaaaaaileys! Jag äääälskar Baileys!
Malins mamma (kommer ut): Vill ni ha dricka så kan ni ta det här, vill ni ha mat så kan ni ta det där inne. :)
Svebring; JAG vill bara ha Baileys! 
Haha lol. Malin blev glad för presenten iaf och sen skulle de åka in till Tegners så vi åkte hem. Jag åkte med Hjalmar o Sandra, o Hjalmar och Jonas vrål-tävlings-körde mellan Bjärred och Lund, i regnet. Livsfarligt. Inte roligt. Bara lite.

Nånstans här fick jag ett släng av depp, för att jag inte orkade mer... Hela fredag förmiddag var jag bara slö och trött och deppo. Sen fick jag ett uppdrag av Jonas; att göra en logga till en film som han och Pär har jobbat med. Iden var att på Pärs brors svensexa filmade de en stuntfilm att sedan visa på bröllopet, och Pär redigerade ihop det men behövde en logga till det påhittade sponsor-företaget Klang Bank & Pizzeria. De blev nöjda med resultatet och filmen ska finnas på youtube så jag ska länka den senare när jag vet var. Det var kul iaf så sen lyckades jag städa lite innan jag tog bussen hem till Sinem för lite party party. Mycket trevlig kväll! Lite nytt folk, lite gammalt; Helen, Nina, Dess o Marianne va där :D. Ale, Kaj, Malin m fl. Sinem. Obviously? Vi missade bussen och cyklade hem. 

Lördagen var minst sagt hektisk. Packade allting, städade lite till. Fixade andra saker som behövde fixas. Åkte via stan och böjde till mina glasögon som efter förra tillböjningen skavde blåsor bakom mina öron. Lämnade resväskor hos Oredssons. Mamma släppte mig hos Ohlins i Bjärred. Lasse fyllde 50 den 12 feb (grattis i efterskott) men bestämde sig för att fira det på sommaren, i anknytning till Annas student. Så med fotbollstema var det då dags för 50-årsfesten. Jag o Anna o Malin o Albert hjälpte till i köket och jag gjorde lite fotande men det blev inte så bra. Gästerna inledde med att kolla matchen mellan Sverige o Spanien som ju inte gick jättebra, sen var det mat (och ösregn). My höll ett jättegulligt tal. Micke höll ett jättefint tal. Albert sjöng en jättefin sång. Jag och Anna o Malin höll ett flumtal som jag inte tänker avslöja då vi kanske kommer att återanvända iden som är genialisk. Jag åkte hem med Åsa o Micke och sov ca fyra timmar innan vi gick upp halv sex för att åka till Kastrup.

Det var en hektiskt men rolig vecka och tack för alla studentfester osv. Bilder kanske kommer senare :)

Inga kommentarer: