fredag 11 april 2008

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!

Jag vet att detta inte ær førsta gången en dator kraschar. Det ær inte førsta gången många timmars jobb førsvinner pga teknikkrångel. Och det ær inte førsta gången man kan ångra att man inte har med sig garantipapper till all sin tekniska utrustning nær man ær borta ett år.

Først kameran. Nu datorn. Jag kan dock børja med att meddela att jag tænker inte køpa en ny dator. Haha låter næstan som ett skæmt... Dessutom skriver jag med danska bokstæver. Det ær før att jag sitter på Katrines dator. Logiskt nog.

Okej så detta hænde: Igår var jag och fotade till min portfolio - knæppte 350 bilder på en av SBCCs dansklasser. Många av dem blev riktigt bra. Tænkte gå dit en gång tll bara før att komplettera. Elin fotade sin fotolæxa tills imorrn idag och jag læste in de bilderna oxå. Sen skulle vi ner och fota kanot-jox till ett av Katrines projekt. Då tog jag bort bilderna från min kamera - før jag hade ju dem i datorn. Jag hade æven kanot-bilderna från førra gången vi fotade. Sjælvklart hann jag inte lægga något av det på mina hårddiskar.
Kom hem från kanotfotograferingen och satte mig før att jobba lite med dansbilderna. Nær jag var næstan klar hængde sig min dator. Jaha? Jaja men det ær væl sånt som hænder. Tvångsavslutade och gick och lagade mat och sånt. Ska kolla min dator senare på kvællen. Nær jag sætter igång den kommer det upp et blinkande frågetecken. Hm intressant, pulsen økar och hela huvet motarbetar tanken på att något kan va FEL. Nej nej nej inget kan væl gå fel med en åtta månader gammal mac? Søker lite på fenomenet på Google, med ord som "starta mac frågetecken". Får upp en massa træffar dær folk har fått samma problem som jag. Svaren får en att børja meditera før att inte flippa ur. "Låter som hårddiskkrasch." FAN.
Får tag i Jonas som førsøker hjælpa mig på distans vilket visar sig svårt då datorn inte ens gør som den borde gøra om det ær hårddiskkrasch. Min dator gør ingenting. Så fort jag sætter igång den så upplever jag ændløsa minuter av ljusgrått.

Så nu sitter jag hær och skriver på Katrines dator. Utan garantipapper och en massa pengar så ær slutsatsen så enkel som att jag kommer inte åt min dator innan jag kommer hem. Kul. INTE. Kommer og kunna låna roomisarnas så jag kan kolla mejl och sånt, lær spendera rætt mkt mer tid i skolan før o få klart skolarbeten och så. Ungefær så hær ter sig mitt datorfrånvarande liv:
- Tre fotoprojekt ær puts væck och måste fotas om.
- Jag har inte tillgång till några som helst program hemifrån.
- Jag håller på att læra mig skriva med ett danskt tangentbord - dær den tyngsta utmaningen ær att ø och æ har bytt plats av någon anledning...
- Filmtittandet kommer bli lidande...
- Im stuck on vad jag har på min ipod nu i 2 månader - tur att jag har good stuff!


Annars ær læget chill. Jag kommer inte kunna lægga upp bilder på bloggen længre, lyckades ju få de førsta i det senaste upplægget att fungera iaf... Malin o Nathalie åkte idag - med en fullpackad bag som ær min.
Sett en massa bra film på sistone! Nær Erika va hær såg vi Backstage Story, Storm o Fallen, samt Mysteriet på Greveholm och Jurassic Park. Har aldrig sett hela JP innan. Den var faktiskt grymt bra. Greveholm ær bara så himla rolig! Efter det såg jag August Rush, Knocked Up, Chocolat, Rent, Garden State, Frida, The Prestige o Crash. Kan ha glømt någon - men mycket bra film! Alltid skoj.

Nu ska jag sova - klockan ær två och imorrn ska jag planera mitt liv, plugga och festa på kvællen. Nu håller jag på att væxa fast i soffan pga tyngden på Katrines dator så jag ska gå hærifrån. Får se nær jag kan uppdatera næsta gång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lider med dig...

Jonthe sa...

Låter inget kul alls med datorn. Du skulle ha en radio från svenska försvaret istället. De vi har är runt 20 år gamla och funkar fortfarande. Enligt befälen ska de hålla 20 år till... :-P

Anonym sa...

Jonthe: Låter ungefär som Jonas kameror ;) Det kan man kalla kvalitet.