lördag 12 juli 2008

Slipping through my fingers

Yep var och såg Mamma Mia! på premiärdagen igår med Anna. Var faktiskt ganska excited (upprymd) att se hur de lyckats framställa en faktiskt riktigt bra scen-musikal på film. Jag blev besviken. Egentligen var det väl som väntat; mycket fåniga övergångar från prat till sång och extremt onaturliga koreografier. Det är klart att det nästan måååste bli så om man filmar en musikal, men de hade deff kunnat lyckas mycket bättre. 
     
Jag kände att musiken inte riktigt gjordes rättvis. Dels tycker jag inte att skådespelarna sjöng bra nog (och det var få av dem som var starka genom hela filmen, inte ens Meryl Streep), dels så var de tekniska övergångarna till musik sjukt kassa. Jag rös varenda gång. Filmtekniskt sett var det heller inget mästerverk. Vissa av bilderna var jättefina, men många klipp var bara konstiga.

Jag är glad att jag såg den men kommer nog inte se den igen på ett bra tag och jag vet inte om jag skulle rekommendera den. Men musiken i sig är ju bra och visst fanns det bra skämt och fina moments, så vill du fördriva 2 timmar och har 100 spänn till övers så varför inte. 

Bilder från "Slipping through my fingers" som nog är min favvolåt i hela musikalen. Troligtvis för att jag inte har hunnit höra den 100 miljoner gånger redan:

School bag in hand, she leaves home in the early morning
Waving good bye with an absent minded smile
I watch her go with a surge of that well-known sadness
And I have to sit down for a while

Slipping through my fingers all the time
I try to capture every minute
The feeling in it
Slipping through my fingers all the time


-----

Har min första hemma-hela-dagen-dag sen jag åkte till USA, och det är sjukt chill och skönt. Packar. Städar. Pratar lite med familjen. Lyssnar på Oh Laura. Ska äta korv.

Funderar på att börja skriva på engelska istället, och kunna bredda målgruppen. Får se hur det blir med det.

Åker till O-hamn på måndag, amerikanerna kommer imorrn. 

Inga kommentarer: