lördag 30 juni 2007

California here I come

Idag kom jag på att jag borde lära mig The State Song of California, så jag kollade upp lite om den på Google. Kaliforniens "nationalsång" går på följande vis:

I love you, California, you're the greatest state of all.
I love you in the winter, summer, spring and in the fall.
I love your fertile valleys; your dear mountains I adore.
I love your grand old ocean and I love her rugged shore.

Chorus
Where the snow crowned Golden Sierras
Keep their watch o'er the valleys bloom,
It is there I would be in our land by the sea,
Every breeze bearing rich perfume.
It is here nature gives of her rarest.
It is Home Sweet Home to me,
And I know when I die I shall breathe my last sigh
For my sunny California.

I love your red-wood forests - love your fields of yellow grain.
I love your summer breezes and I love your winter rain.
I love you, land of flowers; land of honey, fruit and wine.
I love you, California; you have won this heart of mine.

I love your old gray Missions - love your vineyards stretching far.
I love you, California, with your Golden Gate ajar.
I love your purple sun-sets, love your skies of azure blue.
I love you, California; I just can't help loving you.

I love you, Catalina, you are very dear to me.
I love you, Tamalpais, and I love Yosemite.
I love you, Land of Sunshine, Half your beauties are untold.
I loved you in my childhood, and I'll love you when I'm old.

Fiiint va!!!!!??? Melodin e lite mysko men den fastnar nog snart, vill ni höra den så har jag den på mp3, så hör av er bara så mejlar jag den eller nåt. Tycker iallafall att det borde va tvång att man ska lära sig nationalsång o stuff när man ska bo på ett nytt ställe.
Jag lärde mig lite om sången också: den skrevs av Francis Bernard Silverwood 1913 o musiken komponerades av Abraham Franklin Frankenstein. 26 april 1951 blev den stat-sång, men sen var man tvekis om man hellre ville ha "California, Here I Come", men sen 1988 beslutades det att det ändå skulle va "I love you California". Mmm..

Well, andra mycket intressanta fakta om Kalifornien:
Huvudstad: Sacramento (Mmm, det visste du inte!)
Smeknamn: The Golden State (Yaaaay, I'm goin there!)
Guvernör: Arnols Schwartzenegger (Arnold, be prepared! Hmm, vad är det för namn egentligen..)
Största stad: LA (Möjligt att du kunde gissa..)
Geografiska koordinater: 38° N, 120° V, skala 1:15 milj (Oerhört interesting!)
Blev delstat: 1850 (Tja, någon gång kanske du får nytta av den informationen)
Stats...
...djur: Kalifornisk Grizzlybjörn
...fågel: Kalifornisk Vaktel
...fisk: Forell
...havsfisk (lol): Garibaldi (Typ guldfisk om jag fattade rätt..)
...reptil: Ökensköldpadda
...insekt: Californian Dogface Butterfly (Försöker inte ens översätta..)
...poet: Al Young
...färg: Blå & Guld (Nästan hemma juh..)
...dans: West Coast Swing Dance
...sten: Serpentine
...ädelsten: Benitoit (kanske..)
...mineral: Guuuuuuld
...blomma: Gul vallmo (typ)
...gräs (extremt viktigt): Lila nålgräs (direktöversatt)
...träd: Kalifornisk Redwood (Faktiskt extremt coolt! Gigantiska!)
...motto: Eureka! (Grekiska= I have found it= Jag har hittat det)

Mhm, o visste du att Kalifornien är den enda amerikanska delstaten som har ett annat namn på svenska!? Coooooolt...
Nu har du lärt dig en del nya saker idag oxå! Och lär du dig inget imorgon, så läs detta igen, du har säkert glömt 95% redan. Pusshaj


1 kommentar:

Anna sa...

Fiiint, ja! Varför har "du gamla du fria" inte ett ända "I love you".. inte ens ett litet "jag älskar dig". Skulle bli bättre, kanske. Du måste lära mig West Coast Swing Dance när du kommer hem! Och bara så du vet så har jag redan en koppling till Kalifornien: Min fysikbok heter Eureka!